Jak sprawdzić logi poczty w panelu SEOHOST?
Logi serwera, w tym logi poczty, dostarczają informacji o zachowaniach poszczególnych kont e-mail oraz całego serwera, w obszarze obsługi protokołów SMTP, IMAP i POP3, a co za tym idzie, wynikających z ich działania akcji, np. wysyłania i odbierania korespondencji e-mail. Logi serwera, logi poczty e-mail, pozwalają łatwo zweryfikować aktywność skrzynek e-mail, identyfikować błędy oraz potwierdzić, np. wysłanie lub odebranie korespondencji.
W tym artykule omówiliśmy:
Logi poczty e-mail - wprowadzenie
Logi poczty e-mail, zwane także dziennikami poczty e-mail, służą do opisu procesu w systemie operacyjnym serwera dotyczącego wysyłania wiadomości online. Analiza logów poczty jest kluczowym krokiem, szczególnie w procesach, w których występują problemy z odbieraniem i wysyłaniem e-maili. W ten sposób możliwe jest postawienie diagnozy i szybkie rozwiązanie problemu.
Rejestrowanie zdarzeń w logach pocztowych ma na celu umożliwienie administratorowi oraz użytkownikom serwera (np. użytkownikom kont e-mail), poznania wszystkiego, co wydarzyło się w określonym okresie w związku z ich kontem e-mail lub obsługą protokołów (np. w CMS). Czy to był problem, czy jakiekolwiek zdarzenie, które zasługuje na kontrolę lub wiedzę.
Przykład: jeśli chcemy wiedzieć, ile razy, w jakich dniach i godzinach użytkownik poczty e-mail uzyskał dostęp do swojego konta, a nawet czy wystąpił błąd w którejkolwiek z prób, uzyskasz takie informacje z logów. Jeśli określony użytkownik informuje, że wysłał wiadomość na określone konto e-mail, a odbiorca twierdzi, że nie otrzymał wiadomości, to w logu poczty e-mail znajdziesz informacje o wysyłce korespondencji.
W panelu hostingu w SEOHOST znajdziesz logi poczty wysłanej i odebranej. Zobacz, jak to zrobić.
Jak sprawdzić logi poczty w panelu SEOHOST?
Jak sprawdzić Logi SMTP?
Logi SMTP pokazują szczegółowo wszystkie działania, jakie serwer poczty podejmuje, aby dostarczyć korespondencję. Zarówno korespondencję wychodzącą ze skrzynki e-mail, jak również na nią dostarczaną. W tym miejscu znajdziesz logi będące wynikiem działania wszystkich aplikacji, obsługujących dane konto, np. SMTP w CMS WordPress, poczta SEOHOST czy program pocztowy.
- Zaloguj się do panelu DirectAdmin SEOHOST.
- Odwiedź sekcję panelu Zarządzanie pocztą E-mail, a następnie kliknij Konta E-mail.
- W kolumnie Logi SMTP znajdziesz opcje wyboru logów dla poczty Odebranej oraz Wysłanej.
- Kliknij, aby przejść do szczegółów.
Logi poczty SMTP zawierają m.in. informacje o dacie i godzinie wysyłki, adresach e-mail i hostach, których dotyczy zdarzenie, odbiorcy/nadawcy i statusie zdarzenia.
Statystyki użycia e-mail
W panelu hostingu SEOHOST znajdziesz też sekcję Statystyki użycia e-mail. Oferują one podgląd aktywności kont e-mail, w tym statystyki użycia z jednego, bieżącego dnia, miesiąca, itp, dla poczty wychodzącej i przychodzącej.
W tabeli poniżej znajdziesz informacje o każdej przesłanej wiadomości e-mail, ze wskazaniem nadawcy wiadomości, użytego konta, adresu IP hosta (urządzenia), rozmiaru i celu, czyli adresata.
Każda wiadomość e-mail posiada własny unikalny ID, a po jego kliknięciu zobaczysz szczegółowe logi poczty.
Na górze ekranu znajdziesz dodatkowo przycisk Skrypt PHP. W tym miejscu możesz podejrzeć logi poczty, wysyłanej/obsługiwanej za pomocą skryptów, np. wtyczki do wysyłania wiadomości e-mail w WordPress czy formularza kontaktowego. To przydatne narzędzie pozwoli Ci monitorować aktywność serwera poczty, np. podczas nieautoryzowanej wysyłki SPAM.