Prowadzenie działalności gospodarczej, bez względu na jej charakter, łączy się z obowiązkiem opłacania podatków. Dlatego też również przy zakładaniu sklepu internetowego, już po wybraniu formy prawnej działalności, należy podjąć decyzję na temat samej formy opodatkowania.
Wybór sposobu naliczania podatków w e-commerce powinien uwzględniać specyfikę ponoszonych kosztów oraz wysokość osiąganych dochodów. Pojawiają się więc pytania, jakie możliwości są dostępne przy prowadzeniu sklepu internetowegooraz na co warto zwrócić uwagę, poszukując najlepszych rozwiązań dla swojego biznesu.
Sklepy internetowe - dostępne formy opodatkowania
Wybór formy opodatkowania dla działalności e-commerce ma kluczowe znaczenie dla rentowności biznesu, oddziałując nie tylko na wysokość płaconych podatków, ale i ogólny sposób prowadzenia księgowości. Działający w tradycyjnym modelu sklep internetowy, czyli zakup towaru, by następnie go sprzedać, może skorzystać z następujących opcji:
- skala podatkowa (zasady ogólne - 12% i 32%),
- podatek liniowy (19%),
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Opodatkowanie na zasadach ogólnych - skala podatkowa
Skala podatkowa to podstawowa i najbardziej powszechna forma opodatkowania dochodów w Polsce. Oparta jest na dwóch progach podatkowych - 12% i 32%, które zależą od wysokości dochodów. Dzięki temu osoby o niższych dochodach płacą niższy podatek, a tylko nadwyżka powyżej 120 000 zł rocznie jest opodatkowana wyższą stawką.
Wybór takiej formy opodatkowania stanowi korzystną opcję dla osób z umiarkowanymi dochodami (poniżej 120 000 zł rocznie) i dużymi kosztami działalności (np. koszty magazynowe, reklamy, prowizje od sprzedaży), a także tych planujących rozliczać się z małżonkiem. Dodatkową zaletą staje się możliwość korzystania z różnego rodzaju ulg podatkowych np. na dziecko, ulg dla małżonków czy ulgi termomodernizacyjnej.
Jednocześnie, oprócz licznych ulg, na znaczne obniżenie realnego podatku wpływa również sama kwota wolna od podatku, która wynosi 30 000 zł. Oznacza to, że dochody do tej kwoty są całkowicie zwolnione z opodatkowania. Ostatecznie przy pierwszym progu opodatkowanie faktycznie zaczyna się dopiero od dochodu powyżej 30 000 zł.
Jednak z drugiej strony, przy przekroczeniu progu 120 000 zł, trzeba się liczyć z wysokim podatkiem 32%, co w przypadku dynamicznie rozwijających się sklepów internetowych może stać się dużym obciążeniem. Pewnego rodzaju utrudnienie stanowi tutaj również konieczność prowadzenia księgi przychodów i rozchodów oraz składka zdrowotna zależna od dochodu - wzrastająca wraz z jego wysokością.
W efekcie skala podatkowa postrzegana jest jako najbardziej opłacalne rozwiązanie dla:
- małych i średnich sklepów internetowych - z dużymi kosztami operacyjnymi (np. reklama, obsługa magazynowa), które mogą obniżać dochód,
- osób prowadzących działalność dodatkową – gdy sklep internetowy jest dodatkowym źródłem dochodu, a dochody są niewielkie,
- przedsiębiorców z rodziną – osoby posiadające dzieci lub planujące wspólne rozliczenie z małżonkiem mogą skorzystać z licznych ulg.
Podatek liniowy
Podatek liniowy to forma opodatkowania, która charakteryzuje się stałą stawką podatku wynoszącą 19% niezależnie od wysokości dochodu. Jest to więc korzystna opcja dla przedsiębiorców, którzy osiągają pokaźne dochody i chcą unikać wyższych progów podatkowych. Jednak podatek liniowy ogranicza możliwość korzystania z niektórych ulg.
Tak jak w skali podatkowej, podatek obliczany jest od dochodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenie społeczne, przy czym wszystkie przychody i koszty muszą być prawidłowo ewidencjonowane. Spełniając te warunki, pojawia się opcja zaliczenia wydatków firmowych (np. zakupu towarów, marketingu, narzędzi) jako kosztów uzyskania przychodu, co realnie obniża podstawę opodatkowania.
Wybór podatku liniowego niesie za sobą przewidywalne obciążenie podatkowe. Stawka podatku jest niezależna od progu dochodów, co pozwala lepiej planować budżet. Dlatego też, w przypadku wysokich dochodów, np. 200 000 zł rocznie i więcej, podatek liniowy staje się korzystniejszy niż skala podatkowa (gdzie nadwyżkę powyżej 120 000 zł należy opodatkować stawką 32%).
Uwzględniając charakter rozliczenia liniowego, jest to atrakcyjna opcja dla osób prowadzących e-commerce z dużymi dochodami, które równocześnie ponoszą istotne koszty uzyskania przychodu. Jednak brak kwoty wolnej od podatku i niektórych ulg sprawia, że forma ta stanowi mniej opłacalne rozwiązanie dla biznesów o średnich i niskich dochodach.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to uproszczona forma opodatkowania, w której podatek płaci się od przychodu, bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodu. Już jak sama nazwa wskazuje, forma ta zapewnia wiele ułatwień w procesie rozliczania. Nie ma tu obowiązku prowadzenia ewidencji kosztów uzyskania przychodu, wystarczy ewidencja przychodów.
Ryczałt łączy się również z brakiemkonieczności szczegółowego dokumentowania wydatków – faktury kosztowe nie wpływają na wysokość podatku. W efekcie przedsiębiorcy mogą spodziewać się także niższych kosztów księgowych. Prowadzenie księgowości dla ryczałtu jest prostsze i tańsze niż w przypadku podatku na zasadach ogólnych.
Sama stawka podatku zależy od rodzaju działalności. W przypadku sklepu internetowego do najczęściej stosowanych stawek zalicza się 3% dla sprzedaży towarów oraz 8,5% lub 12% dla usług związanych z działalnością dodatkową (dotyczy to działalności usługowej, np. pośrednictwo w sprzedaży, prowadzenie kampanii reklamowych na zlecenie, konsultacje e-commerce).
Rozważając wybór ryczałtu, należy uwzględnić kluczowy fakt brakumożliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Podatek płaci się od pełnego przychodu, niezależnie od ponoszonych kosztów (np. zakupu towaru, prowizji od platform sprzedażowych). W rezultacie, przy prowadzeniu sklepu, gdzie koszty zakupu towaru lub logistyki są wysokie, ryczałt może być mniej korzystny niż inne formy opodatkowania.
Pewnego rodzaju utrudnienie stanowi także brak ulg podatkowych oraz, nawet pomimo uproszczenia podatku, uzależnienie składki zdrowotnej od wysokości przychodów:
- do 60 000 zł rocznie – 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2024 roku,
- od 60 000 zł do 300 000 zł – 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2024,
- powyżej 300 000 zł – 180% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2024 roku.
Przy czym wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału Główny Urząd Statystyczny ogłasza około 20 stycznia nowego roku.
Ryczałt staje się więc najlepszym rozwiązaniem dla sklepów generujących niewielkie koszty, np. działających w dropshippingu, gdzie koszty magazynowe i wysyłki są minimalne. Wybór takiej formy sprawdzi się też przy prowadzeniu prostego w strukturze biznesu, bez dużej ilości kosztów inwestycyjnych, który, wraz ze stabilnymi i powtarzalnymi przychodami, zapewnia również wysoką marżę na sprzedawanych produktach.
Zmiana formy opodatkowania
Wybór określonej formy opodatkowania powinien opierać się na wielopoziomowej analizie uwzględniającej kluczowe aspekty, jak skala działalności i jej koszty. Dodatkowo warto zastanowić się nad samą formą rozwoju biznesu w najbliższej przyszłości. Najczęściej korzystnym rozwiązaniem dla małych sklepów internetowych, które generują stosunkowo niewielkie dochody okazuje się rozliczanie na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Jednocześnie, przewidując osiąganie większych przychodów przy niewielkich kosztach, warto postawić na ryczałt. Natomiast duże przychody ciągnące za sobą proporcjonalne koszty to znak, by rozważyć opcję rozliczania w formie podatku liniowego.
Znaczne ułatwienie może więc stanowić tu postawienie odpowiednich pytań.
- Co zamierzam sprzedawać?
- Na jakie obroty mogę liczyć?
Komentarze