Strony WWW:
Nowe strony WWW dzisiaj:
Uwaga: kolejna próba phishingu! Czytaj więcej Dlaczego warto migrować do SEOHOST? Czytaj więcej
Redakcja SEOHOST.pl
Redakcja SEOHOST.pl
04 Września 2023
5 minut

Co to jest favicon?

Projektowanie stron internetowych nie ogranicza się już do atrakcyjnych treści. W końcu dobra strona internetowa to znacznie więcej, jak chociażby budowanie marki o dużej rozpoznawalności. Terminem, który często pojawia się w tym kontekście, jest tzw. favicon. Niewielkich rozmiarów ikona, która pojawia się w oknie przeglądarki internetowej. Co to jest favicon i jak możesz wykorzystać właściwości i zalety tego narzędzia na swojej stronie internetowej?

W tym artykule:

Czym jest favicon?

Termin "favicon" to ciekawy neologizm, który składa się z dwóch słów. Pierwsza część, "fav", pochodzi od słowa "ulubiony", natomiast druga część, "icon", odnosi się do "znaku" lub "symbolu". Termin ten dosyć dobrze oddaje jego znaczenie: favicon to niewielka ikona lub logo, które pojawia się w zakładkach lub "ulubionych" przeglądarki internetowej. To pojęcie jest głównie używane w kontekście projektowania stron internetowych. Favicon ma kontrolowany rozmiar - pierwotnie miały one tylko 16 x 16 lub 32 x 32 piksele. 

Te symbole są wykorzystywane głównie przez przeglądarki internetowe. Dzięki temu logo jest widoczne także w pasku adresu podczas odwiedzania strony internetowej oraz w różnych obszarach przeglądarki, jak lista ulubionych stron. 

Po co favicon na stronie internetowej?

Głównym celem faviconów jest zwiększenie rozpoznawalności witryny poprzez umieszczenie logo w wyraźnie widocznym miejscu w przeglądarce internetowej.  Oprócz paska adresu logo te pojawiają się również na zakładkach, a także na ekranie startowym smartfonów, jeśli na nim znajduje się link do strony. W większości przypadków favicon to również logo firmy widoczne na stronie internetowej, chociaż ze względu na ograniczony rozmiar nie zawsze jest to możliwe.

Dzięki zdolności zwiększania rozpoznawalności strony internetowej favicon stał się także narzędziem marketingowym w świecie internetu. Integracja tego symbolu pozwala wyróżnić Twoją witrynę spośród innych, dlatego ważne jest, aby favicon był zgodny z logo Twojej firmy. Jeśli to niemożliwe, warto przynajmniej zbliżyć ikonę pod względem koloru i wzoru do logo. W przeciwnym razie, brak favicona może skutkować wyświetleniem pustej ikony dokumentu (jak to ma miejsce w Google Chrome) lub brakiem ikony w ogóle (co ma miejsce w Safari lub Firefox).

Dlaczego favicony są ważne?

Stworzenie ikony favicon to mały, lecz istotny krok w procesie tworzenia firmowej strony internetowej. Dodaje ona wiarygodności Twojej witrynie, wspomagając wzrost rozpoznawalności marki online oraz budowanie zaufania potencjalnych klientów.

Favicony stanowią natychmiastowy wizualny znacznik witryny, który umożliwia użytkownikom łatwe i szybkie rozpoznanie, a także integruje różne elementy przeglądarki w spójne przeglądanie.

Gdzie można zobaczyć favicon?

Favicony znajdują się obok wszelkich elementów identyfikujących Twoją witrynę. Są obecne w zakładkach, kartach przeglądarki, aplikacjach paska narzędzi, wynikach historii oraz paskach wyszukiwania. Poniżej znajdziesz przykładowe obrazy:

  1. Rozwijane menu zakładek 

    przyklad_favicon.png
  2. Zakładki przeglądarki

    przyklad_favicon_zakladki.png
  3. Aplikacje paska narzędzi
  4. Rozwijane menu historii
  5. Historia przeglądarki
  6. Pasek wyszukiwania
  7. Rekomendacje paska wyszukiwania
  8. Wyniki wyszukiwania w Google

Czy Google używa favicon z mojej witryny internetowej? 

Od około roku 2019 Google również używa favicona. Favicon jest widoczny na stronach wyników wyszukiwania oraz na zakładkach przeglądarki, gdy odwiedzasz witrynę Google lub korzystasz z jej usług. 

Wpływ favicon na SEO

Chociaż sporo piszemy na temat tych małych elementów graficznych i z pewnością znajdziesz też wiele informacji na ich temat w Internecie, favicony nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, ani nie mają wpływu na to, ile czasu użytkownicy spędzają na Twojej stronie po interakcji z nią.

Nie oznacza to jednak, że są bezwartościowe. Jeśli Twoi odwiedzający nie są w stanie szybko rozpoznać, która karta reprezentuje Twoją witrynę dzięki faviconowi, istnieje mniejsza szansa, że wrócą na Twoją stronę w przyszłości. Dokładnie tak samo dzieje się z wynikami wyszukiwania, gdzie posiadanie favicony, wpływa na autorytet i wizerunek marki. 

Posiadanie unikalnego logo i wykorzystywanie go jako ikony ulubionej witryny pomaga budować autorytet i wizerunek Twojej marki w umysłach klientów. Dlatego upewnij się, że favicon jest wyjątkowy zarówno pod względem koloru, jak i designu, aby klienci mogli łatwo łączyć go z Twoją marką.

Favicony zwiększają szanse na to, że odwiedzający dodadzą Twoją stronę do zakładek. To przynosi wiele korzyści w kontekście SEO. Google docenia tę aktywność, poprawiając ranking Twojej witryny, gdy użytkownicy zapisują ją w zakładkach. Brak faviconu może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie, ponieważ strony bez faviconów nie są przyjazne dla użytkownika.

Jaki jest optymalny rozmiar dla favicon?

Ponadto, jeśli użytkownicy chcą wrócić do artykułu lub strony produktu na Twojej stronie, sięgną po historię przeglądania. Favicony pojawiają się w historii przeszukiwania, poprawiając doświadczenie użytkownika i ułatwiając klientom szybkie rozpoznanie wcześniejszych odwiedzin.

Dodanie favicona do swojej strony internetowej to nie tylko kwestia estetyki, ale także funkcjonalności oraz wpływu na SEO. Istnieją wytyczne co do odpowiednich wymiarów tej małej ikony, które warto wziąć pod uwagę. Dzięki temu zapewnisz spójny wygląd na różnych urządzeniach i przeglądarkach.

W większości przypadków rekomendowane wymiary favicona wynoszą 16 x 16 pikseli lub 32 x 32 piksele. Favicon o rozmiarze 16 x 16 pikseli jest popularny ze względu na swoją wszechstronność i często jest używany na kartach przeglądarki oraz w zakładkach. Natomiast większa wersja, o wymiarze 32 x 32 piksele, doskonale sprawdza się na wyświetlaczach o wyższej rozdzielczości, zapewniając wyraźniejszy wizerunek.

Pamiętaj, że nie wszystkie przeglądarki mają takie same wymagania co do faviconów. Warto również uwzględnić format 48 x 48 pikseli, zwłaszcza jeśli zależy Ci na odpowiednim wyświetlaniu wyników w wyszukiwarce Google. Ten rozmiar jest również idealny dla urządzeń z systemem Android, które korzystają z faviconów tego formatu na ekranie głównym. Dla urządzeń o jeszcze wyższej rozdzielczości warto także rozważyć favicon o wymiarze 192 x 192 pikseli.

Dobrze dobrany rozmiar favicona nie tylko wpłynie pozytywnie na wygląd Twojej strony, ale także pomoże w jej identyfikacji i rozpoznawalności przez użytkowników, co z kolei może przyczynić się do lepszych wyników SEO.

Wnioski

W jaki sposób mógłbyś szybko odnaleźć znajomych w tłumie ludzie na dużej imprezie muzycznej? Co powiesz, na wywieszoną w górę flagę czy ogromny kolorowy balon. Bardzo podobnie działają favicony, które przyciągają wzrok internautów, pomagając im odnaleźć się w sieciowej dżungli.

To, że favicony nie wpływają bezpośrednio na pozycję w wyszukiwarkach, nie oznacza, że są bezużyteczne. Jeśli Twój favicon nie pomaga odwiedzającym szybko zidentyfikować Twojej strony w przeglądarce internetowej, masz mniejsze szanse na ich powrót. Dodatkowo obecność favicon w Google podnosi autorytet i wizerunek Twojej marki. Favicony nie tylko ułatwiają nawigację, ale także zdobywają punkty u Google. 

Czy udało Ci się rozwiązać problem?
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?