Uptime: 99.892%
Strony WWW:
Nowe strony WWW dzisiaj:
Pierwszy taki film na YouTube od SEOHOST! Czytaj więcej Pełna transparencja: uptime naszej infrastruktury Czytaj więcej Wywiad z naszym CEO na bezprawnik.pl Czytaj więcej SEOHOST.pl zdobywa 2 miejsce w rankingu NASK. Czytaj więcej Uwaga: kolejna próba phishingu! Czytaj więcej Dlaczego warto migrować do SEOHOST? Czytaj więcej
Redakcja SEOHOST.pl
Redakcja SEOHOST.pl
28 Lutego 2025
4 minuty

Google Lighthouse – jak wykorzystać go do optymalizacji strony?

Czy wiesz, że szybkość ładowania, SEO i dostępność Twojej strony mogą być ocenione w kilka sekund? Google Lighthouse to darmowe narzędzie, które analizuje stronę i wskazuje elementy wymagające poprawy. Niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, sklep internetowy czy stronę firmową – Lighthouse może pomóc Ci lepiej zoptymalizować witrynę. Przejdźmy do konkretów!

Google oferuje wiele narzędzi pomagających w optymalizacji stron internetowych – od platform reklamowych po Profile Firm czy Merchant Center. Jednym z nich jest nieco mniej znane narzędzie Google Lighthouse,  służące do przeprowadzania kompleksowego audytu strony.

Czym jest Google Lighthouse?

Google Lighthouse to zautomatyzowane narzędzie do testowania jakości stron internetowych. Uruchamia stronę w kontrolowanym środowisku i ocenia jej wydajność, dostępność, zgodność ze standardami oraz SEO. 

Początkowo stworzono je z myślą o testowaniu progresywnych aplikacji webowych (PWA), jednak obecnie Lighthouse analizuje szeroki zakres aspektów jakości strony – od wydajności, przez dostępność, po podstawy SEO. Końcowy raport wskazuje wykryte problemy związane z wydajnością i jakością witryny oraz zawiera praktyczne sugestie, jak je poprawić i dlaczego są istotne.

Możesz je uruchomić w Chrome DevTools, jako wtyczkę lub z linii komend. Efektem testu jest raport z ocenami w skali 0–100, wraz z zaleceniami optymalizacyjnymi.

Jak uruchomić Lighthouse?

To prostsze, niż myślisz. Wystarczy otworzyć przeglądarkę Chrome, wejść na testowaną stronę i nacisnąć F12, a następnie przejść do zakładki "Lighthouse". Tam możesz wybrać obszary do analizy (np. wydajność, SEO) i kliknąć "Generate Report". Po kilku sekundach otrzymasz szczegółowy wynik z rekomendacjami optymalizacyjnymi.

Główne metryki Lighthouse – co oznaczają?

1. Wydajność strony (Performance)

Czy Twoja strona ładuje się wystarczająco szybko? Lighthouse analizuje m.in.:

  • First Contentful Paint (FCP) – czas, w jakim wyświetlana jest pierwsza treść.
  • Largest Contentful Paint (LCP) – moment załadowania największego elementu strony.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – wskaźnik nieoczekiwanych przesunięć elementów na stronie.

Im niższe wartości tych metryk, tym lepiej dla UX i SEO. Sekcja Performance zawiera również listę konkretnych podpowiedzi (np. zmniejszenie rozmiaru obrazów, eliminacja blokującego JavaScript), które mogą przyspieszyć stronę.

2. Dostępność (Accessibility)

Nie zapominajmy o użytkownikach z niepełnosprawnościami! Lighthouse sprawdza, czy Twoja strona:

  • Ma odpowiednie kontrasty kolorów.
  • Posiada poprawnie opisane elementy nawigacyjne.
  • Jest dostosowana do czytników ekranu.

Uzyskany wynik dostępności to ważona ocena wielu testów cząstkowych – niektóre mają większy wpływ (np. obecność alt dla obrazów), inne mniejszy. Lighthouse wskaże, które aspekty dostępności należy poprawić, aby strona była bardziej przyjazna dla wszystkich użytkowników.

3. Najlepsze praktyki (Best Practices)

Lighthouse ocenia, czy strona spełnia współczesne standardy bezpieczeństwa i technologii. Sprawdza np.:

  • Czy strona działa na HTTPS.
  • Czy nie zawiera niebezpiecznych skryptów.
  • Czy poprawnie wczytuje się na różnych urządzeniach.

Innymi słowy – czy strona przestrzega współczesnych standardów budowania witryn. Jeśli np. wykryte zostaną zasoby przez niezabezpieczone HTTP lub błędy bezpieczeństwa, Lighthouse to wykaże, obniżając wynik Best Practices. Ta sekcja pomaga dopilnować, by strona była nowoczesna, bezpieczna i zgodna z zaleceniami Google co do jakości kodu.

4. SEO

Optymalizacja dla wyszukiwarek to klucz do lepszej widoczności. Lighthouse sprawdza:

  • Poprawność meta tagów.
  • Struktury nagłówków.
  • Indeksowalność strony przez Google.

Jeśli Twój wynik SEO jest niski, warto przeanalizować zalecenia i poprawić wskazane błędy. Innymi słowy, Lighthouse sprawdza, czy strona jest technicznie przygotowana pod SEO i mobilne wyszukiwanie. 

5. PWA (Progressive Web App)

Lighthouse analizuje, czy strona spełnia wymagania progresywnej aplikacji webowej (PWA), łącząc funkcje stron i aplikacji mobilnych. PWA może działać offline, wysyłać powiadomienia i być dodawana do ekranu głównego urządzenia.

Kluczowe kryteria PWA:

  • Plik manifestu (ikony, kolory motywu).
  • Service Worker (obsługa offline).
  • Szybkość ładowania na słabym łączu.
  • Obsługa HTTPS dla bezpieczeństwa.

Lighthouse testuje te aspekty, oceniając, czy strona jest „instalowalna” i działa jak aplikacja. Jeśli nie planujesz PWA, niski wynik nie jest problemem, ale dla projektów mobilnych warto zadbać o spełnienie tych standardów.

Jak interpretować wynik SEO?

Kategoria SEO w raporcie Lighthouse zasługuje na szczególną uwagę specjalistów SEO. Wynik SEO (SEO Score) pokazuje, na ile strona jest <technicznie przyjazna dla wyszukiwarek oraz gotowa do osiągania wysokiej pozycji w Google. Google Lighthouse ocenia SEO w skali od 0 do 100, ale nawet 100/100 nie gwarantuje wysokiej pozycji w Google. Dlaczego? Ponieważ wynik ten dotyczy tylko aspektów technicznych.

Mimo to wynik SEO Lighthouse jest cenną wskazówką – niska ocena (np. <80) sygnalizuje, że na stronie brakuje istotnych elementów lub występują problemy mogące utrudnić indeksowanie i pozycjonowanie. Jak Lighthouse oblicza wynik SEO? Kategoria ta składa się z kilkunastu indywidualnych audytów SEO, z których każdy ma równy udział w ocenie końcowej. Oznacza to, że każdy niespełniony wymóg obniża wynik o podobną wartość. Przykładowo, obecnie Lighthouse wykonuje 14 automatycznych testów SEO – jeśli strona przejdzie pomyślnie 13 z nich, a jeden obleje, wynik wyniesie około 92/100

Aby poprawić ranking strony, warto:

  • Tytuł strony i meta description – Upewnij się, że każda strona ma unikalny tytuł (
Czy udało Ci się rozwiązać problem?
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie?