Wybór odpowiedniej nazwy domeny internetowej dla Twojej firmy może mieć ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o zaistnienie w sieci Internet. Niestety, wiele osób popełnia błędy przy wybieraniu nazwy, które mogą wpłynąć na rozpoznawalność marki, pozycjonowanie w wyszukiwarkach i zdolność przyciągania klientów. W tym artykule omówimy najczęstsze błędy przy wyborze domeny oraz kluczowe punkty, które warto uwzględnić przy jej wyborze.
W tym artykule:
Zdarza się, że przedsiębiorcy zakochują się w konkretnej nazwie domeny bez sprawdzenia, czy jest ona już zajęta. Budują wizerunek firmy, snują plany dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców, projektują strategie marketingowe, po czym okazuje się, że wszystko trzeba zacząć od nowa.
Należy upewnić się, że wybrana nazwa jest wolna i nie narusza praw autorskich innych marek. Najlepiej zrobić to na wczesnym etapie projektowania całej strategii wejścia firmy do sieci Internet lub uruchomienia projektu, który jest uzależniony od adresu domeny.
Nawet jeśli domena internetowa, która nas interesuje, jest wolna do rejestracji, nie ograniczają jej prawa autorskie, to rejestrowanie nazwy, która występuje już pod wieloma innymi rozszerzeniami, może całkowicie mijać się z celem. Nawet doprowadzić do tego, że klienci będą trafiali częściej na strony konkurencji, dzięki naszym działaniom marketingowym.
Długie i trudne do zapamiętania nazwy mogą być problematyczne dla użytkowników. Lepiej postawić na krótką i prostą nazwę, która łatwo zapadnie w pamięć.
Długie nazwy domen internetowych otwierają szansę do zarejestrowania atrakcyjnej nazwy, użycia słów kluczowych czy długich ogonów w nazwie. To, co z pozoru może dobrze działać w Internecie i przez wyszukiwarki internetowe, może okazać się błędem, gdy przyjdzie nam używać tej nazwy, np. w reklamach, wizytówkach czy podczas rozmowy telefonicznej.
Taka nazwa może też okazać się mało spójna z nazwą firmy, brandem, który tworzymy, chociaż znakomicie odda, np. charakter branży, w której działamy czy specyfikę produktu.
Upewnij się, że nazwa domeny jest prosta i łatwa do zapamiętania. Unikaj skomplikowanych wyrazów, które mogą spowodować pomyłki podczas wpisywania adresu. Postaw na nazwę domeny, która jest łatwo zapadająca w pamięć i powtarzalna, aby użytkownicy mogli ją łatwo przekazywać innym.
Wybrana nazwa domeny powinna odzwierciedlać tożsamość Twojej marki. Unikaj nazw, które nie pasują do charakteru firmy i produktów, co może wprowadzać klientów w błąd. Dotyczy to identycznie rejestrowania nazw atrakcyjnych, które być może udało nam się nabyć wcześniej lub przypadkiem, ale nie związanych ze wspomnianą branżą czy produktem, np. domena mebledrewniane.eu prezentująca ofertę drewnianych trumien.
Może taki zabieg, żartujemy, będzie ciekawy, z punktu widzenia marketingu i odpowiednio dobrana strategia, pozwoli na jej wykorzystanie, ale z pewnością dla większej grupy odbiorców, będzie to niesmaczny żart wprowadzający w błąd.
Pamiętaj, że najlepsze domeny w Polsce to .pl i .eu, a także domena funkcjonalna .com.pl. Rozważ znaczenie wyboru odpowiedniego rozszerzenia, które dopasuje się do charakteru Twojego projektu lub działalności.
Jeśli rozważasz wybór nazwy domeny i rozszerzenia ze względu na SEO, nie powinieneś przykładać do tego większej uwagi. Dla Google domena stanowi po prostu adres internetowy, ale jeśli chcesz optymalizować witrynę w pełnym zakresie, na pewno nie zaszkodzi powiązać wszystkich elementów w spójną całość.
Wybierając nazwę domeny, unikaj podobieństwa do przodujących marek, aby uniknąć zamieszania i przypadkowych zgłoszeń do konkurencji. Dotyczy to tak samo innych projektów internetowych, czy wspomnianego wyżej rejestrowania nazwy domeny, która jest dla nas ważna, ale wiele innych firm czy projektów korzysta z tej samej nazwy w różnych rozszerzeniach. Nawet jeśli jest wolna od praw autorskich, to nie ma sensu.
Możesz pozwolić sobie na takie działanie, kiedy nazwa domeny dotyczy konkretnej branży czy produktu, ale rozszerzenie będzie jasno wskazywało na zupełnie inny charakter witryny czy obszar terytorialny, na którym działasz.
Zrezygnuj z myślników i cyfr w nazwie domeny, które utrudniają przekazywanie jej ustnie i mogą wprowadzać zamieszanie. Z drugiej strony możesz używać ich, aby łatwiej pokazać adres, gdyż myślnik będzie zastępował spację, a dla wyszukiwarek będzie traktowany jako odstęp. Zastanów się jednak, czy dodanie myślnika nie zaburzy wizualnej strony adresu internetowego.
Lokalny charakter: Jeśli firma działa lokalnie, warto w nazwie domeny zawrzeć informację o lokalizacji. To pomoże przyciągnąć klientów z okolicznych obszarów, a także rozszerzyć frazę kluczową zawartą w adresie, np. o nazwę miasta, w którym działa Twoja firma.
Zabieg ten może, ale nie musi być stosowany. Zostawia on pole do dyskusji, czy taki adres internetowy wciąż wygląda atrakcyjnie. Z drugiej strony, dla adresów branżowych związanych z usługami świadczonymi terytorialnie, może okazać się bardzo atrakcyjny wizualnie i pomocny w pozycjonowaniu oraz reklamie.
Podsumujmy więc najważniejsze korzyści wynikające z wyboru właściwej nazwy domeny dla Twojej witryny firmowej czy projektu internetowej:
Zwiększona rozpoznawalność marki
Odpowiednia nazwa domeny może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności Twojej marki w internecie.Witryna o spójnej nazwie z nazwą firmy lub produktem jest łatwiejsza do zapamiętania i powiązania z Twoją marką. Gdy użytkownicy zapamiętają Twoją nazwę domeny, będą bardziej skłonni do powrotu na Twoją stronę i polecenia jej innym.
Łatwiejsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Dobrze dobrane słowa kluczowe w nazwie domeny mogą wpłynąć na lepsze pozycjonowanie Twojej strony w wynikach wyszukiwania.Słowa kluczowe w adresie strony są przez wyszukiwarki internetowe uznawane za ważne kryterium. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają zwiększyć szansę na pojawienie się Twojej strony na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania, co może przyciągnąć więcej ruchu na Twoją stronę.
Większa skuteczność reklam
Zrozumienie, jak ważna jest odpowiednia nazwa domeny, pozwala na skuteczniejsze prowadzenie kampanii reklamowych.Przy reklamie online czy offline, łatwo zapamiętywalna i związana z marką nazwa domeny może zwiększyć skuteczność kampanii, gdyż potencjalni klienci szybciej zapamiętają i odwiedzą Twoją stronę.
Większe zaufanie klientów
Odpowiednio dobrana nazwa domeny może budować zaufanie wśród klientów i potwierdzać profesjonalizm Twojej firmy. Jeśli nazwa domeny odzwierciedla charakter Twojego biznesu i jest spójna z marką, klienci czują się bardziej pewni korzystania z Twoich usług lub produktów. Zaufanie klientów jest kluczowym elementem w budowaniu lojalności i zwiększaniu konwersji.
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że wiele nazw dla istniejących projektów, często jest mocno “oderwana od rzeczywistości” i gryzie się z radami, których sami Ci udzielamy. Dzieje się tak z kilku powodów, m.in. nie ma już atrakcyjnych nazw domen, które byłyby krótkie i chwytliwe, stosuje się grę słów, tworzy się nowe słowa, które w dłuższej perspektywie czasu, stają się nawet frazami używanymi w potocznym języku lub po prostu, właściciele chcą zwrócić uwagę użytkowników niepowtarzalnością adresów.
Z punktu widzenia wyszukiwarek, jeśli zamierzasz podjąć rozległe działania w obszarze SEO, tak naprawdę nazwa domeny może nie mieć żadnego znaczenia i być ciągiem znaków. Kluczowa będzie budowa, struktura i zawartość witryny internetowej oraz wszelkie działania marketingowe, których podejmiesz się, aby strona internetowa była widoczna w sieci Internet i sprzedawała treścią, a nie adresem i marką.
Znakomicie widać to np. w mediach społecznościowych, gdzie powstają tysiące kont, noszących w nazwie adresy internetowe, często mocno koloryzowane, trudne do odczytania, bez znaczenia, ale zrzeszające tysiące jak nie setki tysięcy obserwujących, którzy podążają za profilem i stroną WWW, z powodu tego, co ona oferuje (zawartość).
Wybór odpowiedniej nazwy domeny to kluczowy krok w budowaniu obecności online Twojej firmy. Unikając powszechnych błędów i uwzględniając kluczowe punkty, możesz stworzyć domenę, która przyciągnie klientów, wzmocni wizerunek marki i pomoże w osiągnięciu sukcesu w Internecie.
Redakcja SeoHost