Na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce ma wpływ wiele czynników. To między innymi wartościowa i systematycznie uzupełniana treść oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Jednak by witryna była dobrze odczytywana i indeksowana przez roboty Google, niezbędne są działania w zakresie technicznego SEO. Co oznaczają i czy można ich dokonać we własnym zakresie?
Z poniższego przewodnika dowiesz się:
Techniczne SEO to działania za zapleczu strony internetowej, które w efekcie mają poprawić jej widoczność i podnieść pozycje witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Działania w ramach optymalizacji technicznej dotyczą ingerencji w architekturę strony, dzięki której jest ona lepiej zrozumiała dla robotów Google i łatwiej indeksowana. Tym samym szansa na lepsze wyniki w rankingach wzrasta.
Umiejętne zoptymalizowanie strony pod kątem technicznym i wypełnienie jej wartościową treścią zwiększa zaufanie robotów Google względem witryny i wspiera proces pozycjonowania stron.
Nawet strona z najlepszą i najbardziej wyczerpującą treścią nie pojawi się w wynikach wyszukiwania internauty, jeśli nie będzie zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważna jest optymalizacja techniczna, ponieważ otwiera ona drogę do uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce i zaistnienia w świadomości odbiorcy.
Techniczne SEO wpływa również na szybkość ładowania strony, co zwiększa komfort użytkownika, ale również wpływa na lepsze rankowanie witryny przez Google.
Efekty optymalizacji przekładające się na ruch na stronie i jej obecność w wynikach wyszukiwania można sprawdzać za pomocą takich narzędzi, jak Google Search Console czy Google Analytics lub za pomocą płatnych programów.
Co jest szczególnie istotne przy technicznym SEO? Podstawowe działania w kontekście technicznego SEO możemy podzielić na następujące kategorie:
Dzięki działaniom w tym zakresie mamy pewność, że strony internetowe są widoczne w wyszukiwarce Google i indeksowane. Szczególnie ważne aspekty to:
Mówiąc najkrócej, przyjazne adresy URL powinny być proste i przejrzyste. A więc bez polskich znaków, podkreślników, długiej ścieżki i znaków specjalnych. W ich strukturze powinny być zawarte natomiast słowa kluczowe zgodne z treścią danej podstrony. Wyrazy powinny być oddzielone myślnikami.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub portal tematyczny, zadbaj o właściwy dobór kategorii i podkategorii oraz ich należytą hierarchię, która powinna znaleźć odzwierciedlenie w adresach URL.
Struktura strony powinna być przemyślana już na etapie jej tworzenia. Zadbaj o przejrzyste menu na stronie głównej oraz utworzenie właściwych kategorii i podkategorii, jeśli witryna jest rozbudowana i zawiera dużo różnorodnej treści.
Pamiętaj o odpowiednim stosowaniu nagłówków (H1, H2 i niższych) na każdej podstronie witryny.
Istotnym elementem dla nawigacji strony jest menu okruszkowe, czyli breadcrumbs - to ścieżka wskazująca użytkownikowi, w którym obszarze strony się znajduje. Z reguły występuje pod postacią małego menu nawigacyjnego w górnym obszarze witryny. Może kojarzyć się z paskiem adresu podczas przeglądania folderów w systemie Windows.
Wewnętrzna wyszukiwarka na stronie będzie dodatkowym atutem dla użytkowników szukających niezbędnych informacji.
Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania coraz większy wpływ ma szybkość jej ładowania. Witryny, które ładują się wolno, są narażone na wysoki współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik pragnący informacji chce ją zdobyć w możliwie najszybszy sposób.
Na optymalizację strony w zakresie czasu ładowania można wpłynąć między innymi poprzez:
Czas ładowania strony można sprawdzić między innymi poprzez bezpłatne narzędzia Google: PageSpeed Insights czy Lighthouse.
Responsywność to dostosowanie witryny pod urządzenia mobilne. Liczba osób korzystających z internetu za pośrednictwem telefonu stale rośnie. Dlatego Google zdecydowało, że adaptacja stron www pod te urządzenia będzie jednym z kluczowych czynników przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania organicznego.
Jeśli więc witryna jest dobrze przygotowana pod komputery, ale jej wygodne przeglądanie w telefonie jest niemożliwe, ciężko będzie o osiągnięcie wartościowych miejsc w rankingu.
By nasza strona www była postrzegana jako bezpieczna i zaufana od strony technicznej (zarówno przez użytkowników, jak i roboty wyszukiwarki), niezbędne jest wyposażenie jej w certyfikat SSL (Secure Socket Layer) oraz protokół HTTPS. Zapewnia to szyfrowanie połączenia między przeglądarką a serwerem. W efekcie podejmowane na stronie działania są bezpieczne i nie wyciekają do niepożądanych miejsc w sieci.
Odpowiednia optymalizacja strony pod kątem technicznym umożliwi robotom jej łatwiejszą analizę i skuteczniejszą indeksację. Jeśli działania te pójdą w parze z tworzeniem wartościowego contentu i link buildingiem (pozyskiwanie linków z zewnątrz i tworzenie struktury linków wewnątrz strony), szansa na dobrą widoczność witryny i czołowe pozycje w rankingach Google znacznie wzrośnie.
Max Cyrek