Strony WWW:
Nowe strony WWW dzisiaj:
Dlaczego warto migrować do SEOHOST? Czytaj więcej
Author
Max Cyrek "Do not accept ‘just’ high quality. Anyone can do that. If the sky is the limit, find a higher sky.” Max Cyrek jest CEO Cyrek Digital, konsultantem marketingu cyfrowego i ewangelistą SEO.
25 Lipca 2023
5 minut

Techniczne SEO - co to jest i na czym polega

Na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce ma wpływ wiele czynników. To między innymi wartościowa i systematycznie uzupełniana treść oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Jednak by witryna była dobrze odczytywana i indeksowana przez roboty Google, niezbędne są działania w zakresie technicznego SEO. Co oznaczają i czy można ich dokonać we własnym zakresie? 

Z poniższego przewodnika dowiesz się:

Techniczne SEO – definicja 

Techniczne SEO to działania za zapleczu strony internetowej, które w efekcie mają poprawić jej widoczność i podnieść pozycje witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.  

Działania w ramach optymalizacji technicznej dotyczą ingerencji w architekturę strony, dzięki której jest ona lepiej zrozumiała dla robotów Google i łatwiej indeksowana. Tym samym szansa na lepsze wyniki w rankingach wzrasta.  

Dlaczego należy zadbać o techniczne SEO

Umiejętne zoptymalizowanie strony pod kątem technicznym i wypełnienie jej wartościową treścią zwiększa zaufanie robotów Google względem witryny i wspiera proces pozycjonowania stron.  

Nawet strona z najlepszą i najbardziej wyczerpującą treścią nie pojawi się w wynikach wyszukiwania internauty, jeśli nie będzie zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważna jest optymalizacja techniczna, ponieważ otwiera ona drogę do uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce i zaistnienia w świadomości odbiorcy. 

Techniczne SEO wpływa również na szybkość ładowania strony, co zwiększa komfort użytkownika, ale również wpływa na lepsze rankowanie witryny przez Google.  

Efekty optymalizacji przekładające się na ruch na stronie i jej obecność w wynikach wyszukiwania można sprawdzać za pomocą takich narzędzi, jak Google Search Console czy Google Analytics lub za pomocą płatnych programów. 

Elementy technicznego SEO 

Co jest szczególnie istotne przy technicznym SEO? Podstawowe działania w kontekście technicznego SEO możemy podzielić na następujące kategorie:  

Indeksowalność 

Dzięki działaniom w tym zakresie mamy pewność, że strony internetowe są widoczne w wyszukiwarce Google i indeksowane. Szczególnie ważne aspekty to:  

  1. mapa strony sitemap.xml
    mapa XML umożliwia robotom bezproblemowe indeksowanie zawartości witryny. To swoisty spis treści, w którym zawarte są wszystkie podstrony, z których składa się nasza witryna internetowa.  
  2. plik robots.txt
    to plik tekstowy, który znajduje się na serwerze strony. Wskazuje robotom kierunek ruchu w witrynie. Umożliwia właścicielowi strony zablokowanie jej niektórych obszarów przed indeksowaniem. 

Przyjazne adresy URL  

Mówiąc najkrócej, przyjazne adresy URL powinny być proste i przejrzyste. A więc bez polskich znaków, podkreślników, długiej ścieżki i znaków specjalnych. W ich strukturze powinny być zawarte natomiast słowa kluczowe zgodne z treścią danej podstrony. Wyrazy powinny być oddzielone myślnikami. 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub portal tematyczny, zadbaj o właściwy dobór kategorii i podkategorii oraz ich należytą hierarchię, która powinna znaleźć odzwierciedlenie w adresach URL. 

Struktura strony  

Struktura strony powinna być przemyślana już na etapie jej tworzenia. Zadbaj o przejrzyste menu na stronie głównej oraz utworzenie właściwych kategorii i podkategorii, jeśli witryna jest rozbudowana i zawiera dużo różnorodnej treści.  

Pamiętaj o odpowiednim stosowaniu nagłówków (H1, H2 i niższych) na każdej podstronie witryny.  

Istotnym elementem dla nawigacji strony jest menu okruszkowe, czyli breadcrumbs - to ścieżka wskazująca użytkownikowi, w którym obszarze strony się znajduje. Z reguły występuje pod postacią małego menu nawigacyjnego w górnym obszarze witryny. Może kojarzyć się z paskiem adresu podczas przeglądania folderów w systemie Windows. 

Wewnętrzna wyszukiwarka na stronie będzie dodatkowym atutem dla użytkowników szukających niezbędnych informacji. 

Szybkość ładowania strony  

Na pozycję strony w wynikach wyszukiwania coraz większy wpływ ma szybkość jej ładowania. Witryny, które ładują się wolno, są narażone na wysoki współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik pragnący informacji chce ją zdobyć w możliwie najszybszy sposób.  

Na optymalizację strony w zakresie czasu ładowania można wpłynąć między innymi poprzez: 

  1. kompresję plików
    widoczność strony może znacznie ucierpieć przez zbyt duże pliki na stronie. Tyczy się to głównie zdjęć lub grafik o zbyt dużych wymiarach i zbyt dużej wadze. Skuteczną kompresję bez utraty jakości można uzyskać między innymi dzięki darmowemu narzędziu TinyPNG. 
  2. kontrolę przekierowań
    przekierowania 301 są niezbędne w przypadku przeniesienia strony pod inny adres lub gdy jedna z podstron zostaje trwale usunięta. Dzięki przekierowaniom na stronie nie występują błędy 404, ale zbyt duża liczba przekierowań może prowadzić do spowolnienia działania witryny. Należy również uważać na łańcuchy przekierowań. 
  3. skrócenie kodu
    ingerencja w kod źródłowy strony i usunięcie niepotrzebnych skryptów oraz innych elementów spowalniających jej działanie przyczyni się do lepszego user experience i postrzegania witryny przez roboty. 
  4. kompresję Gzip
    jest to bezstratna kompresja danych, które trafiają z serwera do komputera internauty. 
  5. ustawienia cache
    dzięki cache-owaniu, dane z naszej strony są pobierane przez przeglądarkę użytkownika tylko raz, a przy kolejnych wejściach na stronę pobierane z jego dysku twardego. 

Czas ładowania strony można sprawdzić między innymi poprzez bezpłatne narzędzia Google: PageSpeed Insights czy Lighthouse. 

Responsywność 

Responsywność to dostosowanie witryny pod urządzenia mobilne. Liczba osób korzystających z internetu za pośrednictwem telefonu stale rośnie. Dlatego Google zdecydowało, że adaptacja stron www pod te urządzenia będzie jednym z kluczowych czynników przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania organicznego.  

Jeśli więc witryna jest dobrze przygotowana pod komputery, ale jej wygodne przeglądanie w telefonie jest niemożliwe, ciężko będzie o osiągnięcie wartościowych miejsc w rankingu. 

Bezpieczeństwo  

By nasza strona www była postrzegana jako bezpieczna i zaufana od strony technicznej (zarówno przez użytkowników, jak i roboty wyszukiwarki), niezbędne jest wyposażenie jej w certyfikat SSL (Secure Socket Layer) oraz protokół HTTPS. Zapewnia to szyfrowanie połączenia między przeglądarką a serwerem. W efekcie podejmowane na stronie działania są bezpieczne i nie wyciekają do niepożądanych miejsc w sieci. 

 

Podsumowanie 

Odpowiednia optymalizacja strony pod kątem technicznym umożliwi robotom jej łatwiejszą analizę i skuteczniejszą indeksację. Jeśli działania te pójdą w parze z tworzeniem wartościowego contentu i link buildingiem (pozyskiwanie linków z zewnątrz i tworzenie struktury linków wewnątrz strony), szansa na dobrą widoczność witryny i czołowe pozycje w rankingach Google znacznie wzrośnie. 


Komentarze

  • 29 Września 2023

    Marcel32

    Techniczne SEO odgrywa kluczową rolę w poprawie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Przekonałem się o tym na własnym przykładzie. Dziękuję za ten przydatny artykuł.