W tym artykule skupimy się na jednym z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych rozszerzeń domenowych - domenie .com. Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem sieci lub przedsiębiorcą, który chce wyróżnić swoją firmę w internecie, ten artykuł jest dla Ciebie! Przygotuj się na porcję wiedzy, odrobinę humoru i cennych wskazówek, jak zdobyć swoją własną, wymarzoną domenę .com
Domena .com to klasyczna i najbardziej rozpoznawalna domena najwyższego poziomu. Możemy ją porównać do domen .net, .org czy .pl. Jej popularność wynika z długiego stażu i powszechnego używania przez większość użytkowników internetu. Dlatego też jest to tak zwane TLD (domena najwyższego poziomu).
Warto zaznaczyć, że domeny .com są nam dobrze znane, więc nie musimy się obawiać, że ktoś uzna naszą stronę za dziwną lub podejrzaną. Jest to bowiem jedna z pierwszych opcji, jakie przychodzą nam na myśl, gdy wpisujemy adresy internetowe.
Domena .com jest najbardziej znaną domeną na świecie i uważana jest za światowy standard rejestracji stron internetowych i sklepów internetowych. Powstała w 1985 roku z myślą o zapewnieniu widoczności firmom i organizacjom komercyjnym w sieci. Od tamtego czasu stała się jednym z najczęściej rejestrowanych adresów internetowych i jest powszechnie kojarzona przez użytkowników.
Jeśli klienci firmy znajdują się w różnych krajach lub zakres działania jest międzynarodowy , .com jest najbardziej odpowiednim wyborem przy rejestracji domeny, ponieważ użytkownicy będą wiedzieć, że jest to domena globalna i że firma nie ma geograficznego ograniczenia działania.
Jeśli domena globalna pokazuje globalny zasięg projektu, to rejestracja domeny .com powinna zainteresować praktycznie każdą firmę, która chce zaistnieć w sieci Internet na szerszą skalę. W tym momencie to nie tylko kwestia popularności, ale także prestiżu i międzynarodowego zasięgu, który można osiągnąć z tym rozszerzeniem.
Nie są wykluczone tu także firmy z Polski. Chociaż uzasadnienie wyboru takiej końcówki nie jest inne niż w każdym wyżej podanym przykładzie. Domena .com jest powszechnie kojarzona z witrynami o zasięgu międzynarodowym, co może budować zaufanie klientów z różnych krajów. Gdy Twoja firma posiada domenę .com, może wydawać się bardziej profesjonalna i przystosowana do działania na arenie międzynarodowej. Stanowi ona też idealne podłoże pod stronę wielojęzyczną, która, nawet jeśli nie działa bezpośrednio na rynkach zagranicznych, zechce przyciągnąć odbiorców i klientów z różnych stron świata do Polski.
I najważniejsze, domena .com jest łatwa do zapamiętania, co ma ogromne znaczenie w erze internetu. Jeśli Twoi klienci będą mogli łatwo i szybko wpisać nazwę Twojej firmy z rozszerzeniem .com, zwiększa to szanse na powtórne odwiedziny i zapamiętanie Twojej marki.
Jednak warto pamiętać, że domena .com nie jest jedyną opcją. Dla firm, których działalność skupia się głównie na rynku polskim, warto także zainteresować się domenami .pl (ccTLD) lub domenami europejskimi .eu. Wybór domeny powinien być uzależniony od strategii biznesowej i celów firmy w Internecie.
Wspomnieliśmy wyżej, o łatwym do zapamiętania adresie i rozszerzeniu. Dla wielu firm, zwłaszcza tych o znaczeniu międzynarodowym, posiadanie domeny .com jest niezbędne. To pierwsze rozszerzenie, które użytkownicy zazwyczaj wpisują w przeglądarkach, gdy szukają danej witryny. Wyobrażasz sobie, aby YouTube.com był dostępny pod innym adresem? Ale Amazon chętnie sięga po domeny regionalne (TLD, a dokładnie ccTLD czyli .de czy .pl dla swoich międzynarodowych “oddziałów”.
W obecnych czasach każdy projekt działający w Internecie powinien posiadać domenę .com, jeśli chce zwiększyć swoją widoczność i przyciągnąć odwiedzających. Jest to zdecydowanie bezpieczny wybór, który umożliwia łatwiejsze dotarcie do docelowej publiczności.
Oczywiście istnieją również inne ciekawe rozszerzenia domen, które mogą być atrakcyjne dla danego projektu. Jednak posiadanie głównej domeny .com i przekierowanie innych rozszerzeń na nią to dobry sposób na zbudowanie spójnej obecności online.
Rejestracją i utrzymaniem domeny .com zajmuje się od 2012 organizacja VeriSign, Inc, która podpisała porozumienie z ICANN, który pierwotnie opiekował się tą końcówką domenową.
VeriSign to amerykańska korporacja odpowiedzialna za infrastrukturę i zarządzanie globalną bazą danych DNS (Domain Name System). VeriSign dba o bezpieczne działanie internetu oraz zapewnia, że użytkownicy na całym świecie mogą łatwo odnaleźć witryny korzystające z domeny .com.
Jeśli inwestujesz w domeny internetowe, powinieneś koncentrować się na ogólnej domenie .com. Te aktywa utrzymują wartość i zwiększają atrakcyjność marki, pozwalając na sfinalizowanie transakcji sprzedaży, na ogromne kwoty.
Firmy z rozszerzeniami .com wyglądają bardziej profesjonalnie niż te, które używają innych rozszerzeń. Oczywiście to otwiera możliwość sprzedaży także innych atrakcyjnych nazw domen, ale jeśli z jakiegoś powodu uda Ci się zarejestrować ciekawy projekt w domenie .com lub pozyskać tanio domenę .com z rynku wtórnego, powinieneś dobrze przemyśleć, jak ją używać do czasu sprzedaży oraz znaleźć właściwego kupca, który może w tym przypadku zaoferować Ci znacznie większe kwoty odkupu, niż w przypadku innych rozszerzeń.
Zdecydowanie warto zarejestrować domenę .com dla swojej witryny! Jej popularność, międzynarodowy zasięg i łatwość zapamiętywania to klucz do sukcesu w internecie. Ale pamiętaj, że wybór domeny zależy od Twoich celów biznesowych. Możesz także rozważyć domeny .pl, .eu lub inne, które pasują do Twojej strategii.
Podsumujmy informacje z artykułu, jeśli Twoje ambicje wykraczają poza granice jednego kraju, domena .com to idealna opcja. To rozszerzenie pasuje do projektów o międzynarodowym zasięgu, a także dla firm związanych z handlem. Domena .com została stworzona specjalnie dla przedstawicieli tego sektora i do dziś pozostaje niezwykle rozpoznawalna.
Jeśli będziesz potrzebować hostingu, mamy dla Ciebie wiele atrakcyjnych ofert.
Szymon Perski