Na każdym serwerze zakupionym w naszej firmie masz możliwość założenia konta lub kont pocztowych. Aby postępować zgodnie z instrukcją zawartą w poniższym tekście musisz posiadać już konto pocztowe w własnej domenie. Jeżeli jeszcze go nie masz tutaj dowiesz się jak je utworzyć.
Z konta pocztowego można korzystać w dowolnym programie pocztowym, w tym tekście skupię się jednak na przedstawieniu, jak skonfigurować pocztę w Mozilla ThunderBird.
Mozilla ThunderBird to darmowy program, który można pobrać ze strony producenta, pod adresem: https://www.thunderbird.net/pl/
ThunderBird dostępny jest na Widowsa, OS X i Linuxa.
Po pobraniu instalatora postępuj zgodnie z instrukcją w nim zawartą. Instalacja jest bardzo prosta.
W programie pocztę można skonfigurować na 2 sposoby, korzystając z protokołów IMAP i POP3.
Protokoły te znacznie różnią się od siebie.
W przypadku protokołu POP3 (Post Office Protocol 3) po połączeniu z serwerem cała nieprzeczytana poczta wraz z załącznikami pobierana jest z serwera na komputer lokalny. Pobrane wiadomości zostają następnie oznaczone jako przeczytane i w zależności od konfiguracji poczty, pozostawione lub (domyślnie) usuwane z serwera.
Z kolei protokół IMAP (Internet Message Access Protocol) działa w inny sposób. Cała poczta przechowywana jest na serwerze i w dodatkowych folderach poczty. Po połączeniu z serwerem na komputer lokalny pobierane są jedynie same nagłówki wiadomości. Pobieranie treści wiadomości i załączników ma miejsce dopiero po otwarciu maila, dzięki czemu możesz usuwać i filtrować korespondencję bez jej pobierania na komputer lokalny. Ten sposób obsługi poczty doskonale sprawdza się w przypadku pracy na wielu komputerach, na każdym z nich widzimy bowiem tą samą zawartość poczty.
W tym tekście przedstawimy konfigurację poczty z wykorzystaniem obu protokołów.
Konfiguracja poczty przebiega identycznie na początku. Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić jest otwarcie programu ThunderBird, następnie wejdź w Narzędzia → Konfiguracja kont.
Przejdź do operacje, tam wybierz operację : „Dodaj konfigurację konta pocztowego...”
W okienku, które się pojawi musisz podać:
imię, nazwisko lub pseudonim, które będą wyświetlane adresatom wiadomości
nazwę konta pocztowego (w moim przypadku jest to kontakt@nazwa-domeny.waw.pl)
hasło logowania do konta pocztowego
Po uzupełnieniu tych danych kliknij „kontynuuj”.
ThunderBird rozpocznie wyszukiwanie konfiguracji serwera pocztowego w swojej bazie. Nawet jeśli znajdzie, będziesz mieć do wyboru 2 możliwości konfiguracji konta: poprzez protokół IMAP i POP3. Tutaj właśnie zaczynają się różnice pomiędzy konfiguracją poczty poprzez IMAP i POP3, poniżej przedstawione są obie możliwości.
Wybierz w okienku POP3 (1.), następnie przejdź do zaawansowanej konfiguracji (2.).
W konfiguracji tej uzupełnij dane w następujący sposób:
adres serwera poczty wychodzącej i przychodzącej wygląda tak samo: mail.domena.pl (podmień domena.pl na nazwę własnej domeny).W przypadku domeny używanej na potrzeby tego poradnika te serwery będą wyglądały następująco: mail.nazwa-domeny.waw.pl.
port POP3 – 110
port SMTP – 587
SSL – STARTTLS
Uwierzytelnianie – normalne hasło
nazwa użytkownika serwera poczty wychodzącej i przychodzącej – nazwa konta pocztowego, w moim przypadku jest to kontakt@nazwa-domeny.waw.pl.
Po uzupełnieniu tych danych okno konfiguracji powinno wyglądać tak jak poniżej, jeżeli wszystko jest wpisane poprawnie kliknij „gotowe”.
Konfiguracja zostanie zapisana, a Ty zostaniesz poproszony o potwierdzenie wyjątku bezpieczeństwa dla swojej domeny. Jest to wymagane, bez tego poczta nie będzie działać poprawnie.
Kiedy wyjątek bezpieczeństwa zostanie potwierdzony, konfiguracja konta pocztowego zostanie zapisana i poczta będzie gotowa do użytku.
Przed chwilą został potwierdzony wyjątek dla poczty przychodzącej, przy wysyłce zostaniesz poproszony o potwierdzenie wyjątku dla poczty wychodzącej.
Przy dodawaniu konta, po uzupełnieniu podstawowych danych konta pocztowego, wybierz IMAP (1.) u przejdź do konfiguracji zaawansowanej (2.).
Wszystkie ustawienia konta pocztowego przez IMAP w konfiguracji zaawansowanej będą wyglądały tak samo jak przy poczcie POP3, z wyjątkiem portu IMAP, który wynosi 143. Dane jakie należy podać to:
adres serwera poczty wychodzącej i przychodzącej wygląda tak samo: mail.domena.pl (podmień domena.pl na nazwę własnej domeny).W przypadku domeny używanej na potrzeby tego poradnika te serwery będą wyglądały następująco: mail.nazwa-domeny.waw.pl.
port IMAP – 143
port SMTP – 587
SSL – STARTTLS
Uwierzytelnianie – normalne hasło
nazwa użytkownika serwera poczty wychodzącej i przychodzącej – nazwa konta pocztowego, w moim przypadku jest to kontakt@nazwa-domeny.waw.pl.
Po wpisaniu odpowiednich wartości, okno będzie wyglądało następująco.
Kliknij „gotowe”. Zostaniesz teraz poproszony o zatwierdzenie wyjątku bezpieczeństwa dla poczty przychodzącej tak samo jak w przypadku POP3. Potwierdzenie wyjątku bezpieczeństwa będzie również konieczne dla poczty wychodzącej, będzie to miało miejsce przy pierwszej wysyłce.
Możliwe jest korzystanie z poczty poprzez SSL, nawet jeżeli nie posiadasz certyfikatu dla swojej domeny. Możesz do tego celu wykorzystać certyfikat serwera. Aby to zrobić należy podać inne dane w konfiguracji zaawansowanej konta pocztowego. Dane wyglądają tak samo dla obu protokołów poczty POP3 i IMAP, z różnicą w porcie, tak samo jak przy konfiguracji poczty bez SSL.
Poniżej dane, które należy wpisać w konfiguracji:
Uwierzytelnianie – normalne hasło
Nazwa użytkownika serwera poczty wychodzącej i przychodzącej – nazwa konta pocztowego, w moim przypadku jest to kontakt@nazwa-domeny.waw.pl.
Po wpisaniu odpowiednich danych konfiguracja będzie wyglądała następująco:
Konfiguracja poczty w ThunderBird na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, ale postępując zgodnie z tą instrukcją nie powinno być z nią żadnych problemów. Możesz korzystać z dowolnego programu pocztowego do obsługi poczty, np. Outlook lub Mail dla OS X. Konfiguracja wygląda bardzo podobnie, a dane, które należy podać są takie same.