Ile czasu trwa pozycjonowanie? – to pytanie, które sprawia, że seowcom robi się słabo. Tymczasem klienci popadają w zamyślenie: “czy to na pewno profesjonalista”? Poradzę Ci, jak sensownie ugryźć ten temat.

Ile czasu trwa pozycjonowanie? Tyle, ile masz cierpliwości…

Zacznijmy od początku. Usiądź wygodnie i przeanalizuj wszystko, co wiesz o SEO. Znasz definicję pozycjonowania, słyszałeś o słynnych pingwinach i reszcie zoo, trochę ogarniasz linkowanie. Gratuluję, to naprawdę sporo!

Tylko czy ktokolwiek powiedział Ci, że SEO jest dla cierpliwych? W gąszczu fachowych informacji ginie ta zupełnie podstawowa: pozycjonowanie strony trwa długo.

I na to musisz się nastawić, po prostu.

Co wpływa na proces pozycjonowania?

Wyjaśnię to najbardziej po ludzku: na proces pozycjonowania wpływa wszystko, co się dzieje na stronie i w Google.

Na dodatek trudno te czynniki sensownie posegregować i powiedzieć wprost: tak, to jest najważniejsze, a to możesz zrobić, jeśli zostanie Ci czas. Pozycjonowanie wymaga podejścia do problemu w sposób całościowy.

Pewnie już się domyślasz, że czynników wpływających na czas pozycjonowania musi być w takim razie wiele. I oczywiście masz rację.

Nie sposób opisać ich wszystkich wraz z niuansami, ale na pewno możliwe jest wyliczenie tych absolutnie podstawowych. Tych, które dadzą Ci odpowiedź na to, ile czasu trwa pozycjonowanie w Google. Bo w końcu po to tu przyszedłeś. Do dzieła!

  1. Branża

Temat rzeka, ale postaram się przedstawić najprościej, co w jego zakresie wpływa na czas pozycjonowania. Są to:

  • Konkurencja – chodzi po prostu o to, z kim rywalizujesz w wynikach organicznych, jakie podejmuje on działania, czym się wyróżnia, w czym jest lepszy, a w czym może być potencjalnie gorszy. Im więcej konkurentów, tym więcej czasu poświęconego analizie.
  • Konkurencyjność frazy – bywa, że konkurencja (w rozumieniu marek) to właściwie nic w porównaniu do konkurencyjności frazy. Przykładowo, mieszkania Warszawa jest niezwykle popularną frazą i wypozycjonowanie strony z nią wymaga wiele czasu. Natomiast pozycjonując frazę stolarnia Zgierz, poświęcisz go o wiele mniej.
  • Nowa konkurencja – w wielu branżach konkurencja rośnie wręcz jak “grzyby po deszczu”. Jeśli Ty wkraczasz na rynek Google, możesz być niemal pewien, że ktoś inny robi to samo. Dlatego nie można poprzestać na analizie tych największych. Trzeba także wziąć pod uwagę potencjalnie mniejszą konkurencję, która może zagrozić pozycjonowaniu w niedalekiej przyszłości.
  • Klienci – należy także oszacować, jaki ruch organiczny można w ogóle wygenerować. W tym celu sprawdza się m.in. ilość miesięcznych wyszukiwań fraz kluczowych i raz jeszcze wraca do analizy konkurencji.

Jak już pewnie zauważyłeś, branża niszowa zostanie wypozycjonowana szybciej. Po prostu ma mniejszą konkurencję. I to na wielu polach.

  1. Historia strony

Nie bez znaczenia jest również to, ile dana domena jest aktywna i jaką ma przeszłość. W 2017 roku Ahrefs przeprowadził badania, z których wynika, że 60% stron w TOP 10 to strony, które mają ponad 3 lata. Takim samym wynikiem może się pochwalić tylko niewiele ponad 20% stron istniejących mniej niż rok.

Wniosek jest więc jeden: kilkuletnie serwisy mają łatwiej w osiągnięciu dobrych wyników.

Kolejną istotną kwestią jest też to, czy strona złamała kiedykolwiek zasady Google i została za to ukarana. Jeśli tak, to pozycjonowanie jej będzie wymagać więcej czasu. Google nie wybacza od razu.

  1. Odpowiedni specjalista

Za pozycjonowanie powinien wziąć się ktoś, kto naprawdę wie, co robi. Jeżeli wybierzesz kogoś, kto ograniczył swoją wiedzę do kilku linijek Wikipedii i jednego webinara, prawdopodobnie będziesz tego grubo żałował.

Największą zmorą agencji i dobrych seowców freelancerów są serwisy, nad którymi wcześniej pracował partacz. Zazwyczaj skutki jego działania ciągną się za stroną latami, a ich naprawienie jest nie tylko trudne, ale przede wszystkim czasochłonne (czyli też kosztowne) i żmudne.

Złota rada: unikaj firm, które udzielają Ci jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile czasu trwa pozycjonowanie w Google. Taka firma nie ma pojęcia, co robi. Unikaj również cudownych ofert w stylu “TOP 10 w miesiąc”. To bujda.

  1. Zmiany i działania zarówno na stronie, jak i poza nią

Czas pozycjonowania zależy również od tego, co należy wykonać na zewnątrz witryny i co wymaga zmian wewnątrz niej. Wliczają się w to m.in.: usunięcie błędów indeksowania, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, tworzenie stron zapleczowych, dostosowanie kodu strony do wymagań wyszukiwarki, działania w social media.

To chyba najbardziej długofalowe działania i trudne do oszacowania z góry. Wymagają pracy różnych specjalistów (oprócz seowca również programisty, copywritera, specjalisty od mediów społecznościowych) i dobrze zaplanowanej strategii.

  1. Google

A dokładniej algorytmy Google. Zmiany w wyszukiwarce niejednokrotnie wywróciły świat SEO do góry  nogami. Trzeba się nastawić na to, że w najmniej oczekiwanym momencie witryna niespodziewanie wyląduje na setnej stronie wyszukiwania (w najczarniejszym scenariuszu oczywiście).

Dobry specjalista zadba o to, aby zmiany w Googlu nie wpłynęły znacznie na pozycjonowanie, ale prawda jest taka, że czasami trzeba się po prostu dostosować. Wracamy więc do punktu wyjścia. Dostosowanie wymaga czasu. Czasu, którego nie można określić.

  1. Zaangażowanie

Zwłaszcza Twoje. Zewnętrzna firma czy freelancer robi swoje, ale to nie wszystko. Pozycjonowanie przebiegnie szybciej, jeżeli:

  • po pierwsze, wspomożesz działania SEO np. dzieląc się swoimi pomysłami na stronę (przecież znasz się na swojej branży najlepiej);
  • po drugie, nie będziesz przeszkadzał.

Bywa, że klienci są aż za bardzo zaangażowani, a to zazwyczaj zakłóca proces pozycjonowania. Dlatego właśnie warto mieć podstawową wiedzę o pozycjonowaniu, m.in. zawartą w tym artykule, aby nie doprowadzić do kuriozalnej sytuacji, w której klient dzwoni codziennie do seowca, pytając, dlaczego pozycja spadła o jedno miejsce.

Pozycjonowanie to proces

Pozycjonowanie strony nie jest czymś, co można włączyć i wyłączyć. To nieustanny proces, nad którym należy pracować. Niemożliwym jest założenie, że pozycjonowanie poprowadzi się do osiągnięcia TOP 10, a potem zrezygnuje z SEO. Dobra pozycja nie utrzymuje się sama z siebie.

Jeśli więc przyjmiesz z góry, że działania SEO to ciągły proces, odpowiedź na to, ile czasu trwa pozycjonowanie w Google, staje się oczywista.

Metaforycznie – w nieskończoność.  

Przyziemnie – tyle, na ile podpisałeś umowę.

Proces procesem, ale…

Pamiętaj jednak, że brak jakichkolwiek zmian przez kilka miesięcy jest alarmujący. Znaczna część działań powinna opierać się na utrzymaniu wysokiej pozycji, nie na jej pozbawionym efektów budowaniu. Jeśli w pozycjonowaniu dosłownie nic się nie dzieje lub dzieje po prostu źle, zapytaj o przyczynę takiego stanu rzeczy. Czasami będziesz też musiał pogodzić się z faktem, że trafiłeś na złego wykonawcę.


Marta Ptasińska

Content Specialist w Cyrek Digital

Razem z całym zespołem Cyrek Digital pomagam firmom w cyfrowej transformacji. Specjalizuje się w tworzeniu angażujących treści i opowiadaniu inspirujących historii.

Zostaw komentarz

Podobne wpisy