Dlaczego dobry hosting i szybkość witryny są ważne dla SEO?
W skrócie można opisać to tak że szybsza strona internetowa zapewnia lepsze wrażenia użytkownika, prowadzi do większego ruchu i konwersji, a wszystko to przyczynia się do poprawy SEO i rankingu.
Witryny, które działają płynnie i bardzo szybko, mają większe szanse na uzyskanie lepszych rankingów wyszukiwania Google, a jest to możliwe tylko wtedy, gdy witryna jest hostowana na najwyższej klasy serwerze hostingowym. Często pojawia się pytanie, czy hositng internetowy wpływa na SEO witryny, a odpowiedź brzmi: TAK!
Google uważa szybkość za jeden z czynników rankingowych
Starając się poprawić wrażenia użytkownika w sieci, Google uwzględnia szybkość strony w swojej analizie rankingu SEO. W 2020 r. Google ogłosił, że trzy nowe wskaźniki doświadczenia użytkownika, znane jako Core Web Vitals, zostaną uwzględnione jako czynnik rankingowy w ramach Google Page Experience. Boty Google przeprowadzają testy na stronie internetowej na podstawie tych wskaźników, między innymi w celu określenia szybkości strony.
źródło: https://web.dev/vitals/
Szybkość wpływa na współczynnik konwersji
Możemy sami odpowiedzieć na pytanie, ile razy opuściliście stronę internetową, ponieważ ładowała się powoli? Według wielu badań, pierwsze pięć sekund czasu ładowania strony ma największy wpływ na współczynniki konwersji, a każda dodatkowa sekunda zmniejsza współczynniki konwersji. Uwzględnienie szybkości witryny od początku budowy projektu online może mieć znaczący wpływ na wskaźnik sukcesu.
Prędkość wpływa na współczynnik odrzuceń
Współczynniki odrzuceń to miejsce, w którym odwiedzający trafiają na stronę witryny i szybko ją opuszczają, bez wywoływania jakiejkolwiek dodatkowej akcji. Podobnie jak z konwersją jest w kontekście odrzuceń, niska prędkość witryny ma znaczny wpływ na współczynniki odrzuceń.
Źródło: Panel Google Analytics i podstawowe informacje m.in ‘Współczynnik odrzuceń’
Strona ładująca się przez 7 sekund ma prawdopodobnie współczynnik odrzuceń na poziomie 30%. Taka liczba wyjaśnia sama w sobie, dlaczego firmy potrzebują szybkich stron internetowych. Oczywiście zawartość i wygląd strony powinny ekscytować odwiedzających, ale powinny być również zoptymalizowane pod kątem szybkości i lekkości, a jednocześnie zapewniać fantastyczne wrażenia użytkownika. Poprawia to czas przebywania użytkownika na stronie internetowej, co przekłada się na końcowy sygnał dla Google na temat atrakcyjności. Szybsze ładowanie witryn jest również łatwiejsze do indeksowania przez wyszukiwarki. Roboty indeksujące i boty witryn muszą regularnie odwiedzać witrynę w celu aktualizacji contentu, indeksowania i ustalania pozycji
Jak wybrać dostawcę usług hostingowych
Jeśli chodzi o tworzenie strony internetowej dla firm, jednym z najważniejszych wydatków jest hosting. Jeśli chodzi o tworzenie wielu stron internetowych, trzeba być bardzo ostrożnym, aby sprawdzić, czy dostawca usług hostingowych oferuje dla Ciebie odpowiednie narzędzia. Lista niektórych podstawowych powodów, dla których hosting jest tak ważny:
Jak ustaliliśmy na początku, ludzie nienawidzą czekać, a Google nie lubi, kiedy zmuszasz ludzi do czekania. Dlatego okolo 30% odwiedzających opuszcza witrynę, jeśli nie załaduje się ona w ciągu zaledwie 3 sekund. Tak więc, jeśli chcesz poprawić rankingi SEO, musisz zapewnić swoim klientom wspaniałe wrażenia, a do tego potrzebujesz niezawodnego dostawcy usług hostingowych z przyjaznym dla użytkownika systemem zarządzania witryną, który zawiera zaawansowane funkcje łatwe w zarządzaniu wieloma stronami..
Cóż, wszystko, co jest związane z hostingiem, o którym mowa powyżej, takie jak bezpieczeństwo, szybkość, niezawodność i tak dalej, są elementami wyszukiwarek i mają bezpośredni wpływ na SEO.
Zatem jaki rodzaj hostingu mamy do wyboru?
Do wyboru są cztery rodzaje usług hostingowych :
- Hosting współdzielony: Pojedynczy serwer obsługuje wiele małych witryn. Cena hostingu współdzielonego jest niska, ale wzrost ruchu do innych hostowanych witryn może spowolnić Twoją.
- Hosting VPS: wirtualny serwer prywatny lub VPS obsługuje wiele witryn, ale każda witryna ma wirtualne „miejsce” przeznaczone tylko dla nich. Taki serwer zapewnia więcej zasobów, potencjalnie zmniejszając ryzyko problemów z szybkością witryny związanych z ruchem.
- Hosting serwera dedykowanego: Jedna witryna jest hostowana na jednym serwerze. Chociaż jest droższy, pomaga obniżyć lub wyeliminować ryzyko utraty szybkości witryny z powodu skoków ruchu na innych witrynach.
- Hosting w chmurze: Witryny są hostowane w sieci serwerów wirtualnych i fizycznych, które oferują więcej zasobów i większą elastyczność. Jeśli nagle pojawi się gwałtowny wzrost ruchu, wirtualny host skaluje się w górę, aby sobie z tym poradzić.
Aby wybrać odpowiednią usługę hostingową dla swojej witryny, rozważ rozmiar witryny i budżet.
Czy lokalizacja serwera hostingowego jest ważna?
Fizyczna lokalizacja serwera jest istotnym czynnikiem określającym szybkość ładowania witryny. Jeśli serwery znajdują się daleko, spowoduje to opóźnienie w przesyłaniu danych. W rezultacie użytkownicy będą świadkami opóźnień w witrynie.
Serwery znajdujące się blisko Twoich docelowych klientów będą przesyłać dane na krótsze odległości. Dzięki temu Twoi użytkownicy będą świadkami krótkich czasów odpowiedzi .
Dlatego tak ważne jest zdecydować, który region centrum danych będzie oferował zlokalizowany hosting dla Twoich odbiorców.
Google wykazało, że wielu użytkowników mobilnych prawdopodobnie opuści witrynę, jeśli czas wczytywania strony będzie dłuższy niż 3 sekundy. Analiza wspomina również o tym, jak opóźnienie wpływa bezpośrednio na przychody firmy czy stron.
Aby zwiększyć szybkość witryny, warto umieścić ją w pobliżu swoich klientów.
Hosting witryny w innym kraju ma również konsekwencje prawne. Musimy przestrzegać przepisów i zgodności przed przechowywaniem danych w tych regionach.
Niektóre kraje mogą ograniczać przechowywanie poufnych danych użytkownika na serwerach. Nieprzestrzeganie ich prawa może mieć konsekwencje finansowe
Przed użyciem serwerów w tych regionach niezbędna jest znajomość przepisów dotyczących danych obowiązujących w danym kraju. Jeśli Twoje witryny nie są dostępne dla użytkowników z powodu niezgodności, rankingi SEO mogą na tym ucierpieć.
Wyszukiwarki takie jak Google mają swój własny zestaw standardów pozycjonowania witryny. Na przykład algorytmy wyszukiwania Google uwzględniają wiele czynników, w tym trafność i użyteczność, wiedzę o źródłach, lokalizację i ustawienia.
Ekspert Matt Cutts, został zapytany, czy lokalizacja serwera hostingowego wpływa na rankingi stron. Odpowiedź: „Staramy się zwracać najtrafniejsze wyniki każdemu użytkownikowi w każdym kraju. A lokalizacja serwera pod względem adresu IP jest tego czynnikiem.”
Google używa obecnie ccTLD (domeny najwyższego poziomu z kodem kraju) zamiast lokalizacji serwera. Wyniki wyszukiwania Google są oparte na trafności. Jeśli więc witryna jest skoncentrowana na jednym regionie dla odbiorców, prawdopodobnie uzyskasz wyższą pozycję w rankingu .
Oczywiście po dokonaniu wyboru zaufanego dostawcy usług hostingowych istnieje kilka czynności i ustawień, które należy dostosować:
Optymalizacja multimediów
Niektóre dobre praktyki optymalizacji multimediów obejmują kompresowanie obrazów bez poświęcania jakości, wyświetlanie obrazów w formatach nowej generacji, takich jak WebP, oraz leniwe ładowanie statycznej zawartości.
Włączona kompresja
Korzystanie z aplikacji do kompresji plików, takich jak Gzip i Brotli, zmniejszy rozmiar plików CSS, HTML i JavaScript. Oznacza to, że przeglądarka będzie w stanie znacznie szybciej ładować takie pliki, co pozwoli Ci zwiększyć szybkość witryny, a w rezultacie wynik SEO.
Buforowanie całej strony
Cache'owanie strony oznacza, że strony Twojej witryny są zapisywane jako pliki HTML na serwerze po pierwszym załadowaniu. Cała zawartość strony z bazy danych zostanie wyświetlona dopiero przy pierwszej wizycie na Twojej stronie. Wszystkie inne będą uzyskiwać dane wyjściowe strony bezpośrednio z pamięci serwera, co znacznie przyspieszy Twoją witrynę i poprawi Twój wynik SEO.
Zoptymalizowany interfejs
Zmniejsz rzeczywisty rozmiar strony internetowej i skróć czas ładowania, korzystając z różnych optymalizacji frontonu, takich jak minimalizacja plików CSS i JS, optymalizacja czcionek i nie tylko.
Używanie CDN
Użyj sieci dostarczania treści (CDN), aby skrócić czas ładowania wszystkich odwiedzających.
Źródło: https://cloud.google.com/cdn/docs/overview
Content Delivery Network (CDN) to grupa serwerów dystrybuowane na całym świecie. Pomaga zminimalizować opóźnienia, zmniejszając fizyczną odległość między serwerem a użytkownikiem. CDN przechowuje zbuforowaną wersję zawartości Twojej witryny w wielu lokalizacjach geograficznych.
Bez CDN serwery podstawowe muszą odpowiadać na każde żądanie użytkownika. W rezultacie serwery są przeciążone żądaniami , co prowadzi do spowolnienia transferu danych .
Gdy użytkownik kliknie Twoją witrynę, część treści zostanie załadowana z najbliższego serwera CDN . Reszta jest ładowana z serwera hostingowego.
CDN pomaga przyspieszyć dostarczanie stron w Twojej witrynie. Ponadto, jeśli masz globalną bazę klientów, CDN pomaga zmniejszyć obciążenie serwera i skrócić czas reakcji.
Lokalizacja serwera hostingowego ma wpływ na szybkość witryny i ranking SEO. Im dalsza lokalizacja serwera od docelowych użytkowników, tym wolniejsza witryna.
Zdarza się że firmy także wybierają serwer za granicą, aby obniżyć koszty lub uzyskać lepszą infrastrukturę serwerową. Chociaż może się to wydawać dobrą opcją, korzyści te są krótkotrwałe.
Jak mierzyć szybkość:
Aby w pełni zrozumieć różne raporty szybkości strony i zoptymalizować szybkość witryny, musisz najpierw zrozumieć jej terminologię.
Źródło: https://web.dev/measure/
Nie ma jednego wskaźnika, który określa ogólną ocenę szybkości strony, jednak przyjrzymy się najczęstszym:
- Czas do pierwszego bajtu (TTFT) — czas potrzebny przeglądarce na pobranie pierwszego bajtu treści z serwera, tj. ile czasu zajmuje rozpoczęcie ładowania strony?
- Czas wczytywania strony – to proste: ile czasu zajmuje załadowanie wszystkich zasobów Twojej strony.
- Opóźnienie pierwszego wejścia (FID) — FID to metryka wydajności sieciowej rzeczywistego użytkownika, która mierzy interaktywność i responsywność strony internetowej. Uwzględnia pierwsze spostrzeżenia użytkownika i ocenia „opóźnienie” w przetwarzaniu zdarzeń. Innymi słowy, zlicza czas od pierwszej interakcji użytkownika z Twoją witryną (na przykład przez kliknięcie przycisku lub linku) do reakcji przeglądarki i rozpoczęcia przetwarzania tej interakcji.
Źródło: https://web.dev/vitals/
- First Paint (FP) — pierwszy piksel, który pojawi się w przeglądarce użytkownika. Może to być kolor tła lub obraz nagłówka. Poprawienie FP niewiele Ci pomoże, ponieważ użytkownik wciąż oczekuje wyświetlenia czegoś znaczącego.
- First Contentful Paint (FCP) — czas potrzebny przeglądarce na wyrenderowanie pierwszych fragmentów treści, takich jak tekst lub obraz.
- Cumulative Layout Shift (CLS) — czyli stabilność wizualna strony. Tutaj mamy do czynienia z oceną występowania przesunięć elementów strony internetowej podczas jej ładowania.
Źródło: https://web.dev/vitals/
- Największe malowanie treści (LCP) — w porównaniu z pierwszym malowaniem treści (FCP), które mierzy czas załadowania pierwszej zawartości, LCP koncentruje się na najbardziej znaczącej treści istotnej dla użytkownika. LCP jest jedną z części nowych wskaźników Core Web Vitals. Mierzy, ile czasu zajmuje wczytanie głównej zawartości witryny. Element LCP to zazwyczaj główna sekcja witryny, polecany obraz lub duży akapit tekstu.
Źródło: https://web.dev/vitals/
- Czas na interaktywność (TTI) — TTI mierzy czas, jaki zajmuje strona, aby stała się w pełni interaktywna. Natomiast FID mierzy interakcje użytkownika, które mają miejsce, zanim strona stanie się w pełni interaktywna.
Statystyki PageSpeed
Google PageSpeed Insights - mierzy wydajność strony na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, to narzędzie do testowania szybkości, które może pomóc w zwiększeniu szybkości witryny.
Wynik PageSpeed mieści się w zakresie od 0 do 100.
Źródło: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
Wynik 85 lub wyższy wskazuje, że strona działa dobrze. Strona raportu zawiera przydatne zestawienie działań, które możesz wykonać, aby poprawić wydajność. PageSpeed Insights oferuje również sugestie dotyczące poprawy komfortu użytkownika na urządzeniach mobilnych
PageSpeed pracuje z danymi pola. Dane terenowe to anonimowe informacje o wydajności uzyskane na podstawie doświadczeń użytkownika witryny na stronie internetowej, które Google zbiera za pomocą przeglądarek mobilnych Chrome, a następnie wykorzystuje do obliczania wskaźników szybkości strony.
Panel wydajności Chrome DevTools
Narzędzie Chrome DevTools jest dołączony do Chrome. Jest to popularne narzędzie wśród programistów ze względu na łatwość użycia i przydatność do lokalnego debugowania i testowania. Aby otworzyć panel sieciowy w przeglądarce Chrome, naciśnij Command+Option+I (Mac) lub Control+Shift+I (Windows) (Windows, Linux). Następnie możesz przeanalizować swoją witrynę, aby zbadać skuteczność każdego z zasobów.
Wniosek
Szybki czas ładowania zawsze był ważnym elementem doświadczenia użytkownika. Teraz, gdy jest to jeden z elementów algorytmu rankingu Google, szybkość strony stała się krytyczna dla rankingu i wyświetleń strony.
Aby zwiększyć szybkość strony, warto zwrócić uwagę na typowe problemy, które powodują powolne wczytywanie stron, np. zbyt duże obrazy lub używanie zbyt wielu wtyczek.
Jeśli nie uda Ci się zastosować praktyk zwiększających szybkość strony warto porozmawiać w tej kwestii ze specjalistami.
Komentarze
Aro
Dzięki za rzeczowy wpis. Wreszcie rozjaśniły mi się terminy związane z ładowaniem strony :)